Svarta nr3 är klar!

Sensommaren 2017 blev svarta nr 3 besiktigad och körklar.


Bilen har samma modifieringar på ramen som Svarta nr 2, annan geometri i framvagnen för att få styrningen kvickare. Ramen är i 2mm godstjocklek. Framvagnen har widetrack vilket gör att bilen är lika bred fram som bak.


Motorn är helt renoverad och konverterad från insprut till förgasare. Motorn har genomgått samma förvandling som Svarta nr 2, bestyckad med en weber 32/36, en annan kam från Kentkam, en modifierad tändspole, större oljevolym i tråg. Denna modifiering ska enligt Burton Power lämna ca 130-135hk, det kanske inte låter så mycket men bilen har en tomvikt på 570kg vilket ger 0,24hk per kg. Räkna på andra bilar så får ni en bra jämförelse om hur kul det kan vara, som en M3a ungefär.


Svarta Nr 2


Svarta Nr 2 ska bli lite mer komfortabel än de andra bilar jag byggt.

Den ska få stoppade stolar istället för skalstolar. Den får också lite mer blingiga instrument.


Ramen kommer från MK men är så klart modifierad enlig mina önskemål, 2mm godstjocklek i rören, annat växelådsfäste, widetrack fram för lite bättre köregenskaper på kurviga vägar.


Motorn är en helrenoverad Pinto 2 liter, som är konverterad från insprutning till förgasare.


Röda


Röda är min fjärde Super seven bygge, det byggs delvis tillsammans med Svarta Nr 1.


Tanken med Röda och Svarta Nr 1 var att se om det gick att bygga en Super seven replika på lite kortare tid än vad som det tagit innan, målet var att bygga en bil på 5 månader.


Mk säger själva att det ska ta ca 300timmar, förutsatt att man bygger med ny delar eller kanske inte är så noga med renoveringen av donator delarna.

I mitt fall tycker jag att donatordelar ska vara i toppskick före de monteras, det är alltid tråkigt att behöva göra om saker.


Röda har en renoverad Pinto 2liter, skalstolar, 17" fälgar.


Röda var klar våren 2010.


Svarta Nr 1

Svarta Nr 1a är min fjärde Super seven bygge, det byggs delvis tillsammans med Röda


Tanken med Röda och Svarta Nr 1 var att se om det gick att bygga en Super seven replika på lite kortare tid än vad som det tagit innan, målet var att bygga en bil på 5 månader.


Mk säger själva att det ska ta ca 300timmar, förutsatt att man bygger med ny delar eller kanske inte är så noga med renoveringen av donator delarna.

I mitt fall tycker jag att donatordelar ska vara i toppskick före de monteras, det är alltid tråkigt att behöva göra om saker.


Svarta Nr 1 Har renoverad Pinto 2liter, skalstolar, 17" fälgar, Rostfritt avgassystem 4-1.


Svarta Nr var klar 2009


Gulan


Gulan var min första MK Indy som jag byggde.

Gulans kaross fick ett scoop på huven, bagage trunk bak.

Stolar, lysen och bakspeglar var i kolfiber.


Motorn revs helt och fick ny smid vev, stakar och kolvar. En ny kam från kentKams instalerades. Topp planades och potades samt bestyckades med två weber 40.


Motorn levererade ca 150hk


Delar till bilen beställdes sommaren 2006 och bilen var klar till sensommaren 2007


Dala 7


Den första Supersevenreplikan som jag byggde.


Dala7 är något längre och bredare än standardmåtten. Bilen byggde på röramschassi med Volvo komponenter. chassit modifierades eftersom bakvagnen inte hade rätt geometri.


Motorn var en B230 med dubbla weber 45, plannad och portad topp, race kam.

avgassystemet anpassades helt efter motorn och var en one off.

Motorn byggdes av Timos Motor i haninge och gick bra!



Bilen tog ca 1,5 år att bygga och var färdig sommaren 2004

Copyright 2012 © All Rights Reserved